The Snowman, oftewel hoe film een boek kan mishandelen

Snowman1Hoe een film een boek onrecht kan aandoen, laat The Snowman heel duidelijk zien. Jo Nesbø, de gerenommeerde Noorse thrillerschrijver, schreef al vele jaren geleden een angstaanjagende horror-thriller,  De sneeuwman. Als liefhebber van zijn boek vond ik dit een van zijn betere thrillers, vooral omdat het erg dicht bij de hoofdpersoon Harry Hole komt.

Harry Hole is, zoals wel meer Scandinavische rechercheurs, een eigengereid, onhandelbaar sujet met een voorliefde voor alcoholische versnaperingen. Juist dat karakter en zijn vasthoudendheid maken hem tot een interessant personage.

Een prima karakter dus voor een tv-serie, dacht ik altijd. Wat Wallander kan, kan Hole beter. En dan komt er een grote film van, met een topcast, een topregisseur, top editors en top producers, dan is het eindresultaat een grote mislukking. Je vraagt je af waar het met de opnames, of eigenlijk met alles, is misgegaan.

De film begint al totaal fout. Al na een paar minuten weet je dat het jongetje dat zijn moeder zelfmoord ziet plegen, de moordenaar gaat worden. Wie dat dan uiteindelijk als filmpersonage is, dat weten we halverwege ook al zo’n beetje.

Snowman2

Er is dus een moordenaar, die telkens een sneeuwpop bij zijn slachtoffer achterlaat. Die slachtoffers zijn altijd vrouwen met een kind. Waarom de moordenaar hen ombrengt, dat blijft een groot raadsel. Gelukkig is er een zekere Harry Hole (Michael Fassbender), die ondanks zijn alcoholprobleem deze zaak op zich neemt. Hij ontdekt dat er al langere tijd vrouwen verdwijnen en dat de sneeuwman kennelijk al langere tijd bezig is. Zijn assistente is Katrine Bratt (Rebecca Ferguson), die haar eigen redenen heeft om de moordenaar op te zoeken. Uiteindelijk komt Harry er achter wie de sneeuwman is. De spanning die in het boek toeneemt tot ondraaglijke hoogte richting eind, kan in de film maar niet op gang komen. En de slotscène met de moordenaar is ronduit lachwekkend.

Bij deze film vraag je af wat je nou eigenlijk zit te kijken. Er zitten stukken in, die voor het verhaal niet van belang zijn. Fassbender slaagt er geen moment in om het karakter Hole geloofwaardig neer te zetten. Ook de rest van de sterrencast is weinig geloofwaardig. Kortom, de hele film hangt als los zand aan elkaar en kan geen minuut boeien. Voor een thriller is dit tamelijk rampzalig.

Het vreemde is dat de trailer wel heel spannend is. Daarin zitten scenes die niet in de film voorkomen en dat suggereert dat er veel materiaal ongebruikt is gebleven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s